Vuonna 2011 alkaneesta Office 365:n vallankumouksesta on kulunut nyt 10 vuotta. Tuolloin Microsoftin BPOS brändättiin uudelleen Office 365:ksi. Asiakkaillamme alkoi merkittävä pilveen siirtymisbuumi. Aluksi Office 365 ei ollut oikeastaan muuta kuin sähköposti. Jotkut käyttivät SharePointia ja edistyksellisimmät yritykset jopa Skype for Businessia, jota Lynciksi silloin kutsuttiin.

Ajateltiin, että kun datat on siirretty pilveen, ei niistä tarvitse enää huolehtia. Ajateltiin, että kyllä Microsoft homman hoitaa. Eihän meidän tavallaan tarvinnutkaan huolehtia – palvelimista siis. Silloin ei ymmärretty, että se kaikista tärkein oli kuitenkin data, eikä se järjestelmä minkä päällä data makaa.

Kymmenen vuoden aikana tuotteiden nimet ovat menneet moneen kertaan uusiksi ja palvelupaketit siinä samalla. On alettu tottua siihen, että pilvessä muutos on jatkuvaa. Uusia palveluita ja ominaisuuksia tulee käyttöön lähes päivittäin, kun taas ennen mentiin viiden vuoden välein Exchange-versiosta toiseen. Organisaatiolla ei kiireen keskellä ole resursseja seurata mitä kaikkea on tulossa ja mitä kaikkea on menossa. Projekteja varten perustetaan työtiloja ja projektin loppumisen jälkeen ei kukaan ole välttämättä huolehtimassa tietojen asianmukaisesta arkistoinnista, saatikka esimerkiksi vanhojen SharePoint-jakojen siivoamisesta.

Samaan aikaan kun toiset käyttäjät ovat todella edistyksellisiä, saattaa iso osa organisaation käyttäjistä olla pilviomaksumiseltaan vielä vuoden 2011 tasolla. Sähköposti ja Teams – that’s it! Lisenssien optimoinnilla organisaatiot voivat saavuttaa merkittäviä säästöjä tai tuotteiden paremmalla hyödyntämisellä voi digitaaliseen työskentelyyn tulla reippaasti lisää tehoa.

Monet asiakkaamme ovat heränneet tähän tilanteeseen ja ovat toivoneet aktiivista seurantaa työskentely-ympäristönsä tilasta. Tästä syystä olemme keränneet mielestämme tärkeimmät palaset M365-palvelusta tietoturvan, lisenssien ja tuottavuuden osalta. Me seuraamme näitä asioita kuukausittaisella tasolla asiantuntijoidemme analysoimana ja kerromme asiakkaillemme mitä täytyisi tehdä.

 

Tiedätkö sinä mitä sinun pilviympäristöllesi kuuluu?

 

 

Petri Sikanen
Chief Technology Officer
sikanen@softavenue.fi
+358 20 7438 745